Olemme lentoasemalla. Olen
lähdössä vaimoni ja aikuisen poikani kanssa lomalle Cebuun. Jonotamme tiskille,
jossa luovuttamme matkatavaramme ja saamme lentoliput. Aikamme odoteltuamme tulee meidän vuoromme
ilmoittautua Cebu Pacific Airin virkailijalle. Filippiinavirkailija luo meihin
arvioivan katseen ja kysyy ensitöikseen vaimoltani: ”Oletteko raskaana, Ma’am?”
Vaimoni on kuin ”puulla päähän lyöty”, eikä osaa vastata mitenkään. Minä
kiirehdin sanomaan ”Ei, sikäli kuin minä tiedän.”
Lentokenttävirkailijan
kysymys on hämmentävä. Se on yksi niistä kulttuurishokeista, joita olemme
Filippiineillä olomme aikana kokeneet. Hoikan vaimoni ulkonäössä ei mikään
voinut viitata raskauteen. Myös hänen ikänsä sulki pois raskauden
mahdollisuuden melko tarkkaan. Kysymys tuntui hyvin yllättävältä. Suurin syy
hämmennykseemme johtui varmaankin siitä, että tuo kysymys ylitti ne rajat,
jotka länsimainen ihminen on elämälleen piirtänyt. Eräs tällainen raja koskee
naisen raskautta. Se on yksityisasia. Harvapa suomalainen nainen ryhtyy
raskaudestaan kertomaan lentokentän jonossa. Raskaaksi tuleminen on intiimi, pariskunnan
sukupuolisuhteeseen kuuluva asia. Suomalainen valitsee itse, milloin, missä ja keille
tästä kerrotaan. Länsimailla yksityisyyttä varjellaan.
Tässä suhteessa
filippiiniläinen kulttuuri poikkeaa omastamme. Filippiineillä ihmiset tekevät
usein kysymyksiä, jotka suomalaisesta saattavat tuntua tungettelevilta. Tällaisia
asioita ovat ikä ja perhesuhteet. Niitä kysellään milloin missäkin. ihmisiä
arvioidaan paljon ulkonäön suhteen, ja nämä arviot sitten myös kerrotaan usein
sumeilematta asianomaiselle itselleen. Jos joku on katsojan silmissä kaunis tai
komea, sen saa kyllä usein tietää. Jos joku taas on viime näkemältä lihonut,
sekin kerrotaan sen enempää ujostelematta tai hienostelematta päin naamaa.
Olen pohtinut paljon sitä, mistä
tämä kulttuuriero yksityisyyden suhteen johtuu. Olen yrittänyt ymmärtää
filippiiniläisyyttä perheen näkökulmasta. Filippiinot poikkeavat suomalaisista siinä,
millaiseksi heidän suhteensa muodostuu omaan lapsuuden perheeseensä, kun he
ovat aikuistuneet. Kun suomalaiset
korostavat omaa yksilöllisyyttään, filippiinot taas painottavat
yhteenkuuluvuutta lapsuuden perheensä kanssa. Tämä tulee esille esimerkiksi
siinä, kuinka helposti aikuiset lapset turvautuvat vanhempiinsa ja kuinka he
tukevat taloudellisesti vanhempiaan. Heidän näkökulmansa elämään on
yhteisöllinen. Elämän todellisuus jaetaan yhdessä. Yksityisyys ei ole tässä
kovin merkittävää, eikä sitä suojata samalla tavoin kuin länsimaissa.
Kun lentoaseman virkailija
kysyy asiakkaalta, onko hän raskaana, hän toimii varmaankin periaatteessa
niiden ohjeiden mukaan, jotka hänelle on annettu. Lentoyhtiö on todennäköisesti
kertonut työntekijöille, että raskaanaolevien äitien hyvinvoinnista on
huolehdittava erityisellä tavalla. Tällaista ohjetta ei ehkä annettaisi
virkailijoille länsimaisessa lentoyhtiössä, mutta filippiiniläisen yhtiön
toimintatapoihin se sopii hyvin. Tämä johtuu siitä, millainen merkitys lapsella
on filippiinokulttuurissa. Lapsi tuo perinteisen ajatusmallin mukaan perheeseen
toivon, ilon ja vaurauden. Lapsen syntyminen on merkki Jumalan siunauksesta
perheelle. Lapsettomuutta taas pidetään kirouksena.
Lapsen siittäminen nähdään
usein perinteisessä ajattelussa yliluonnollisen, jumalallisen voiman aikaan
saannokseksi. Pariskunnan eroottinen nautinto liitetään siittämisen. Erään
ajattelutavan mukaan puolisoiden yhtäaikainen kokemus orgasmista auttaa
raskaaksi tulemista. Jos raskaaksi tuleminen on Jumalan työtä, keskenmeno
ymmärretään pahuuden valtojen vaikutuksena. Raskaana oleva nainen onkin
lähiyhteisön ja samalla koko yhteiskunnan huolenpidon kohteena, jotta pahan
vallan hyökkäykset saadaan torjutuksi. Tämän tarinan lentovirkailija oli omalta
osaltaan pahaa torjumassa, kun hän pyrki huolehtimaan mahdollisesti raskaana
olevasta naisesta. (Jocano, F. Landa: Filipino Social Organization, 2002.)
Monet tämän yhteiskunnan
vahvuudet liittyvät siihen ihannointiin, jolla suhtaudutaan lapseen ja lapsen
synnyttämiseen, mutta samalla tulevat vastaan myös suuret ongelmat. Filippiinien
väestö kasvaa kuin ”pullataikina”. Vuonna 2000 väkimäärä oli 76,5 miljoonaa,
mutta vuonna 2010 se oli jo 92,3 miljoonaa, eikä tälle kehitykselle näy loppua.
Perheiden koko on yhteydessä köyhyyteen. Mitä köyhempi perhe on, sitä enemmän
perheessä on lapsia. Köyhyyden ”suosta” ei päästä nousemaan. Filippiinit ei
pysty tarjoamaan riittävästi työtä kansalaisilleen, vaan esimerkiksi suuri osa jopa
koulutetuista nuorista joutuu lähtemään ulkomaille töihin pysyäkseen leivässä
ja antaakseen tukea vanhemmilleen. Raskaaksi tulemisessa on ”puolensa ja
puolensa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti