keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Filippiinit - maailman uskonnollisin maa


Istuimme lauantai-iltana kevyen musiikin ulkoilmakonsertissa, joka pidettiin kotimme lähellä sijaitsevassa Velasquezin puistossa. Pieni puisto oli muutettu päivän kuluessa ravintolaksi. Yleisö sai istua pöydissä ja tilata virvokkeita tai syötävää halunsa mukaan. Pääsymaksua konserttiin ei peritty. Puiston pimenevään ja lämpöiseen iltaan oli kerääntynyt arviolta n. 500 kuulijaa. Väki koostui lähettyvillä asuvista, keski-luokkaisista, hyvin toimeentulevista filippiinoista, jotka olivat tulleet nauttimaan suositun bändin esityksistä. Tunnelma oli iloinen ja leppoisa. Kun konsertti alkoi, lavalle ponkaisi keski-ikäinen filippiina-rouva, joka on kylämme naisyhteisön puheenjohtaja. Hän pyysi meitä nousemaan ylös ja kehotti meitä hiljentymään rukoukseen. Painoimme päämme alas, ristimme kätemme, kiitimme Jumalaa saamistamme lahjoista ja rukoilimme toistemme puolesta. Tämän jälkeen lauloimme yhdessä Filippiinien kansallislaulun. Näiden alkuseremonioiden päätyttyä alkoi varsinainen konsertti. ”Hot Dog” – yhtye onnistui lämmittämään yleisönsä ja meno muuttui illan mittaan yhä kuumemmaksi.

Olen tavallaan tottunut siihen, että täällä Filippiineillä rukoillaan julkisesti mitä erilaisimmissa tilanteissa. Mutta täytyy myöntää, että jälleen kerran yllätyin. Länsimaisen ajattelutavan mukaan rukous ei ”istu” rock-konserttiin. Filippiineillä ei ole tällaista vastakkain asettelua. Tässä kulttuurissa rukous kuuluu kaikkiin merkittäviin tilanteisiin, joissa ihmiset ovat koolla.  Tämä koskee myös poliittisen vallan käyttöä, vaikka kirkko ja valtio on erotettu toisistaan. Esimerkiksi senaatin istunnon aluksi senaattorit pitävät vuorotellen yhteisen rukouksen.  Ihmisten uskonnollinen ”pohjavire” on kokonaan toisenlainen kuin Pohjois-Euroopassa. Täällä uskonnollisuuden sävy on iloinen. Tanssi ja usko eivät asetu toisiaan vastaan. Tanssi voi olla jopa osa uskon harjoitusta. Näin tapahtuu esimerkiksi Santo Niñon palvontaan (ks. blogi 19.1.2012) kuuluvassa sinulog-tanssissa.  Uskonnollisuus näkyy myös ostoskeskuksissa. Kovaäänisistä saattaa joillakin paikkakunnilla kuulua aika ajoin hartausohjelmaa ja uskonnollista musiikkia. Monessa ostoskeskuksessa pidetään jumalanpalveluksia auloissa tai erillisissä kirkkorakennuksissa. Uskonelämä ja liike-elämä kulkevat käsi kädessä.

Filippiinojen voimakas uskonnollisuus tulee esille Chigagon yliopiston julkaisemassa tutkimuksessa (Smith, Tom W., Beliefs about God across Time and Countries). Tulokset pohjautuvat yli 40 maassa vuosina 1991, 1998 ja 2008) tehtyihin kyselytutkimuksiin. Kyselyissä keskitytään tiedustelemaan uskoa Jumalaan. Tässä suhteessa eri maiden kansalaiset poikkeavat selvästi toisistaan. Usko Jumalan olemassa oloon näyttää olevan heikointa Pohjois-Euroopassa ja Japanissa. Kun ihmisiltä kysyttiin, uskoivatko he persoonalliseen Jumalaan, filippiiniläisistä yli 90 % vastasi myöntävästi. Sen sijaan esimerkiksi itäsaksalaisista vain vajaa kymmenesosa (8,2 %) ja ruotsalaisista vajaa viidennes (19,1 %) antoi myönteisen vastauksen. Eri maiden kansalaisia vertailtaessa filippiinojen usko Jumalan olemassaoloon näytti olevan lujinta. Tässä suhteessa ikäluokatkaan eivät Filippiineillä juuri poikkea toisistaan.

Tämän tutkimustuloksen todistavat oikeaksi omat havainnot tässä maassa. Filippiinojen uskonnollisuus ei ole vain passiivista uskoa Jumalan olemassaoloon, vaan se on aktiivista uskonharjoitusta. Maallistuneesta länsimaasta tänne matkustavalle filippiinojen voimakas uskonnollisuus voi olla hämmentävä kokemus. Täällä usko ei ole sellainen yksityisasia, jota haluttaisiin varjella omana salaisuutena. Usko on pikemminkin osa luonnollista arkipäivän elämää. Tässä suhteessa eurooppalainen ja filippiiniläinen kulttuuri poikkeavat toisistaan räikeästi.

Olen pyrkinyt etsimään niitä seikkoja, jotka tekevät ymmärrettäväksi täkäläistä uskonnollisuutta. Vastauksia minulla ei ole, mutta joitakin kysymyksiä on herännyt. Eräs näistä liittyy kaakkois-aasialaisen kulttuurin avoimeen luonteeseen. Täällä ei suosita vastakkain asetteluja vaan pyritään sulattamaan erilaisia näkökohtia toisiinsa. Tarinat kristinuskon saapumisesta Filippiineille kertovat siitä, millä tavoin kaakkois-aasialainen luonnonuskonto sulatti kristinuskoa itseensä. Myös katolisella uskolla on ollut vuosisatojen ajan kyky sulkea sisäänsä erilaisia kristillisestä opista poikkeavia uskonnollisia sisältöjä. Filippiinien kristillistäminen olisi näin ollen tapahtunut luonnonuskonnon ja kristinuskon yhteen sulattamisena. Olisi syntynyt uusi uskonnollinen tulkinta, joka on hyvin monikerroksinen. Olennaista on kuitenkin se, että se on sekä katolisen kirkon että kansan hyväksyttävissä. Tällaisesta yhteen sulattamisesta esimerkkinä on mielestäni Santo Niñon palvonnan syntymisestä kertovat tarinat.

Filippiiniläinen katolisuus on hyvin monimuotoista. Katolinen kirkko on ollut kansan kouluttaja ja korkeimman sivistyksen lähde. Tieto ja usko ovat tässä perinteessä kulkeneet käsi kädessä. Tämä on tukenut sitä, että myös korkeasti koulutetut ovat voineet sisäistää uskonnolliset näkemykset. Toisaalla katolinen usko on saanut piirteitä, joita eurooppalaiset ovat tottuneet nimittämään taikauskoksi ja magiaksi. Tämä tulee esiin erityisesti pyhimysten kuvien palvonnassa. Tiettyinä ennalta määrättyinä päivinä suuret kansan joukot kokoontuvat palvomaan pyhiä ikoneja, joita kuljetetaan kulkueissa. Tällaisia ovat Black Nazarenon (ks. blogi 13.1.2010) ja Santo Niñon kuvat. Uskovaiset luottavat pyhien kuvien terveyttä ja onnea tuottavaan voimaan. Erityinen vaikutus on sillä, jos onnistuu saamaan vaikkapa vain välillisen kosketuksen pyhään kuvaan oman kangasliinansa avulla. Kun liina on koskettanut kuvaa, ja sen saa takaisin itselleen, pyhän kuvan vaikutus on taattu. Nämä uskonnolliset menot ovat tyypillisiä esimerkkejä luonnonuskonnoille ominaisesta kosketusmagiasta.

Tällaisen uskonnollisuuden katolinen kirkko on sulattanut Filippiineillä oman uskonsa sisään. Kansan syvistä riveistä nouseva uskonnollisuuden virta on löytänyt katolisuudessa uomansa. Kirkko on täällä ylpeä uskonnollisuuden voimasta. Myös Vatikaani viittaa silloin tällöin uutisissaan Filippiinien kirkon menestykseen uskonnollisissa suurtapahtumissa. Toisaalta täkäläisen kirkon piiristä kuuluu välillä myös varoittavia ääniä. Kaikki ei aina mahdu katolisen opin puitteisiin, ja uskonnollinen innostus muuttuu välillä myös kiihkoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti