Filippiiniläinen kirjailija Neni Sta Romana Cruz kirjoitti
kolumnin suomalaisesta opetuksesta Philippine Daily Inquirer –lehden lauantain
(7.2.15) numeroon. Neni Cruz oli osallistunut Frankfurtin kirjamessuille, jossa
teemana oli suomalainen kirjallisuus. Messuilla esillä ollut suomalainen opetus oli
tehnyt häneen vaikutuksen.
Neni Cruz kertoi Pisa-arvionnin tuloksista ja Suomen
hyvästä menestyksestä, joka on maaiman laajuisesti tunnettua. Vaikka
suomalaisten Pisa-tulokset olivat viime kerralla jonkin verran pudonneet,
Cruzin mielestä muilla mailla olisi paljon oppimista Suomesta. Cruz kysyikin: ”Mitä suomalaiset ovat tehneet
oikein?” Neni Cruz palasi kolumnissaan useaan otteeseen professori Pasi
Sahlbergin messuilla pitämään avajaisluentoon. Cruzin mieleen oli jäänyt Sahlbergin luennosta
erityisesti kolme seikkaa, jotka
vaikuttivat hyvään oppimiseen Suomessa: koulujärjestemän tasa-arvo,
luovuus ja kekseliäisyys oppimisessa sekä opettajien hyvä yhteiskunnallinen
asema.
Erityisesti suomalaisten opettajien hyvä asema oli tehnyt Cruziin
vaikutuksen. Opetuksen arvostus näkyy siinä, että
opettajille maksetaan hyvää palkkaa. Cruzin mukaan opettajan ammatti on
Suomessa parhaiten palkattu (best-paid profession). Tästä tuskin suomalaiset
opettajat ja OAJ ovat yhtämieltä kolumnistin kanssa, mutta joka tapauksessa
kunnon palkkaa maksetaan opettajille.
Opettajien koulutus Suomessa on korkeatasoista ja vaativaa. Tulijoita
alalle on paljon, kun ammattia arvostetaan, eikä vain puheissa vaan myös
palkassa. Neni Cruz tunnustikin olleensa vihreä kateudesta kuunnellessaan
Sahlbergin esitystä suomalaisesta koulutuksesta.
Neni Cruzin kateuden ymmärtää hyvin. Filippiineillä koulujen
olosuhteet ovat ovat varsin kehnot. Oppilaita on luokkahuoneissa usein aivan
liikaa. Keskustelua ryhmäkoon ylärajasta ei käydä. Huolena on enemmänkin se,
kuinka kaikki lapset saataisiin opetuksen piiriin (blogi 9.6.2012 Itsenäisyysjuhla).
On kerrottu, että koulujen alkaessa luokissa saattaa olla niin paljon
oppilaita, että opettajan on kuljettava pulpettien päällä liikkuakseen
oppilaita ohjaamassa. Käytävätiloja ei ole luokkaan jäänyt. Opettajien palkkaus
on myös huonolla tolalla. Opettajilla ei ole myöskään mahdollisuutta myydä
työpanostaan ulkomaille samalla tavalla kuin terveydenhoidon ammattilaisilla.
Verovaroin voidaan kustantaa vain oppilaiden peruskoulu. Ammatillinen ja
yliopistollinen koulutus on yksityisissä käsissä. Vain varakkailla on
mahdollisuus kustantaa lastensa perusastetta korkeampi koulutus. Tämä merkitsee
sitä, että suuri osa nuorten lahjoista jää käyttämättä. Se on tappio koko
yhteiskunnalle, mutta myös niille nuorille, jotka eivät saa käyttää kykyjään
riittävän vaativissa tehtävissä.
Cruzin kirjoitus herätti minussa ristiriitaisia tunteita.
Toisaalta tunsin expatin ylpeyttä suomalaisuudesta. Toisaalta tulin surulliseksi
Filippiinien koulujärjestelmän tilasta. Totuus tulee usein ulkomaalaisten
suusta. Me suomalaiset olemme monesti sokeita oman yhteiskuntamme hyville
puolille, emmekä osaa arvostaa sitä hyvää, mitä meillä on.
Viime
viikonvaihteessa tämä ”hyvä” kerrottiin laajalevikkisessä sanomalehdessä ja
näkyvällä paikalla.
Luen Daily Inquireria päivittäin Filippiineillä ollessani.
Näiden vuosien aikana en muista, että kukaan kolumnisteista olisi kirjoittanut
mistään vieraasta maasta tällaista ylistävää artikkelia. Mutta ehkä muistini vain pätkii tai
silmälasini ovat tässä kuumuudessa huurtuneet sinivalkoisiksi. Joka tapauksessa
voi yhtyä Frankfurtin kirjamessujen sloganiin: ”Finland. Cool.”
http://opinion.inquirer.net/byline/neni-sta.-romana-cruz
http://opinion.inquirer.net/byline/neni-sta.-romana-cruz
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti